[bismillah+1.jpg]
Daisypath Anniversary tickers

~♥✿.¸¸.•´✿◕~♥✿.¸¸.•´✿◕~♥✿ Ceriakan Hidupmu ~♥✿ ~♥✿.¸¸.•´✿◕~♥✿.¸¸.•´✿◕

Assalamualaikum dan selamat datang ke Blog ALBUM KENANGAN ni...Blog ini sekadar mengimbau kembali kenangan bersama keluarga,saudara-mara serta sahabat handai. Juga diselitkan sedikit artikel-artikel yang berkaitan dengan Islam serta kisah kehidupan yang kebanyakkannya dikirim oleh sahabat-sahabat di Kelab Usrah dan dakwah, sedikit sebanyak memberi peringatan dan juga pengajaran dalam kita mengharungi kehidupan seharian sebagai seorang muslim. Jadi sambil-sambil menikmati keindahan alam ciptaan ALLAH...sudi-sudilah meluangkan masa melayari dan membacanya yer...sekurang-kurangnya kita sama-sama memperolehi sesuatu yang lebih bermakna di dunia dan bekalan di akhirat kelak.InsyaAllah. Akhir kata ~♥✿.¸¸.•´✿◕MARI JADI ORANG BAIK • ~♥✿.¸¸.•´✿◕ ◕JAGA IMAN ◕JAGA SOLAT◕JAGA AKHLAQ ◕TUTUPLAH AURAT ~♥✿Selamat menonton dan membaca~♥✿

IM 5SC GRADUATION DAY PERFORMANCE

Sabtu, Disember 10, 2011

Kampung Rambai Tujuh, Sayong, Kuala Kangsar.

Sabtu 10 Disember 2011 bersamaan  15 Muharram 1433, kami sekeluarga berkunjung  ke rumah  Noor Atiqah Zuraini (kawan sekolah along) di Kampung Rambai Tujuh, Sayong yang terletak di Kuala Kangsar.
Al-kisah tersebutlah kisah macam mana boleh sampai ke Sayong……… Sebenarnya ketika pulang dari kampung (uruskan permit pekerja kebun), kebetulan pula masa tu  ternampak penjual durian di tepi jalan, kak Mai dan abang saja berborak dalam kereta.. “Seronoknya kalau cuti-cuti ni dapat kutip sendiri durian ye”….Along terdengar lalu menyampuk, “Kampung kawan along ada dusun durian, dia tinggal di Kuala Kangsar”…Wah bestnye!!!! Kemudian  kak Mai minta along contact kawannnya cuba-cuba nasib, kebetulan kami akan ke Lumut hujung minggu nanti kalau boleh nak singgah dan kutip sendiri nanti kiralah macam mana. Cuma nak makan je dan budak-budak nak rasa pengalaman macam mana kutip durian gugur.  Kampung sendiri ada juga tapi taklah banyak mana biasanya habis dimakan tupai dan kera tak sempat nak kutip pun.
Alhamdulillah….pada Sabtu 10 Disember 2011 jam 8.30 pagi kami sekeluarga ke Kuala-Kangsar.  Sebelum tu kami singgah di hentian Duta sebab along nak uruskan tiket kawan-kawannya ke Langkawi pada 17 Disember nanti.
Dalam perjalanan singgah di R & R Tapah kami berhenti sebab ada yang nak membuang.  Maklumlah ramai umatnye…Si Peminat kereta (Acik Hadif) ternampaklah deretan kereta mewah yang cantik-cantik belaka berhenti sama. Sempatlah Si Kecil ni minta ayahnya ambilkan gambar he he he…. dapat bergambar pun jadilah….
IMG_5242IMG_5243IMG_5244IMG_5246IMG_5248IMG_5249
Kemudian kami teruskan perjalanan menuju ke Kuala Kangsar.  Kami singgah solat Zohor di Masjid  Ubudiah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar. Cantinya masjid nie…….
IMG_5251IMG_5252IMG_5253IMG_5261IMG_5257IMG_5254IMG_5255IMG_5259IMG_5258IMG_5256IMG_5260IMG_5264IMG_5262IMG_5263IMG_5266IMG_5265IMG_5268IMG_5269IMG_5270IMG_5271IMG_5274IMG_5273IMG_5272
Kami sudah menghampiri Kampung Rambai Tujuh.  Selepas solat kami di minta menuju ke Sayong. Mana kampung nye ye?? Kami teruskan perjalanan dan bertemu sebuah replika labu sayong yang besar.  Kami meneruskan perjalan kami….along dah call kawanya bertanya arah. Kami diminta tunggu di hadapan sebuah sekolah.
Akhirnya kami tiba juga ke kampung  Rambai Tujuh nie.  Sepanjang perjalanan menuju ke rumah Opah….kami melihat dusun buah-buahan.  Bestnye sebab sekarang ni memang musim buah-buahan…durian yang lebat, rambutan lebat dengan buahnye yang merah dan kuning  di  sepanjang jalan dan bermacam buah-buahan lagi.
Tak sabar nak sampai ke rumah opah. Macam manalah agaknya opah dan keluarganye ye?  Sampai saja kami disambut oleh opah dan cucunya dengan ramah.  Kami dipersilakan masuk ke rumahnya.  Biasalah tuan rumah sentiasa merendah diri…tapi kami sudah biasa pun sebab kami pun dari kampung juga.
Opah dan cucu perempuannya termasuk Atiqah sibuk di dapur. Kak Mai jenguk gak ke dapurnya.  Menurut Opah air di rumahnya nie dari gunung.  Teruja nak masuk bilik mandinye sebab katanya ada kolam air tadahan air gunung.   Lagi best nie….sejuknya air. Suami kak Mai ni peminat tumbuh2an.  Panas punggungnye. Sempat duduk sekejap dah merayau ke luar.  Kak Mai dan anak-anak pun ikut sama. Wah..wah..wah ada ayam, itik, angsa, arnab dan anjing penjaga kebun pun ada. Jom kita tinjau dusun opah ni…..
IMG_5278IMG_5279IMG_5280IMG_5281IMG_5282IMG_5284IMG_5285IMG_5290
Bergambar dengan Opah(tudung ungu) dan cucu-cucunya di dusun. Menurut opah dusunnya seluar 4 ekar.
IMG_5283IMG_5289IMG_5291IMG_5292IMG_5294IMG_5295
Elok selesai kutip buah durian, abah Atiqah balik dari kerja. Opah dah lawa kami makan tengah hari, tapi budak-budak dah tak sabar makan durian. Abah Atiqah bukakan durian anak-anak pun seronok makan. Kami makan bersama cucu-cucu opah.
IMG_5296IMG_5297IMG_5298IMG_5301IMG_5300IMG_5304IMG_5303IMG_5302IMG_5305IMG_5306IMG_5307IMG_5308IMG_5309
Makanan dah terhidang. Opah minta kami makan nasi dulu nanti sambung semula makan durian.
Bestnya…lemang,rendang ayam kampung, ikan tilapia (bela guna air gunung) dengan cicah kicap ciliapi, sambal tumbuk ikan bilis tempoyak, ualam-ulaman lagi…..bestnya bertambah-tambah kami makan. Sorrylah masa makan tak sempat bergambar……sebab terlalu sedap sayang nak tinggalkan pinggan…..Sedang kami makan, emak dan makcik Atiqah sampai. Beliau bawa buah tangan untuk kami (buah-buahan) dari gerainya di R & R Sungai Perak.
IMG_5325IMG_5326IMG_5327IMG_5328IMG_5329IMG_5339
Gambar-gambar ni santai lepas makan acik Hadif yang tangkap… Lepas makan Atiqah mempelawa kami mandi air terjun berhampiran. Tapi kami tak dapat pergi sebab hari dah petang..lagipun sebelah petang selalu hujan…anak-anak seronok nak pergi..insyallah lain kali ye…..
Gambar  abah (En. Zuraini) dan emak Noor Atiqah.
Kami sambung semula makan durian sepuas-puasnya sementara Opah, Atiqah dan kakaknya (bakal doktor) mengait rambutan. Lebih kurang jam 5.00 petang kami meneruskan perjalan kami ke Ipoh…singgah R & R dan jumpa semula emak dan makcik Atiqah.  Belanja kami lagi….makan buah-buah potong pula….
Terima kasih banyak-banyak kepada semua keluarga Noor Atiqah Zuraini.  Budi baik tetap kami kenang dan ingat sampai bila-bila.
 Kalau ada sumur di ladang,
boleh kami menumpang mandi,
Kalau ada umur panjang,
Insyallah kita jumpa lagi.

1 ulasan:

1. Saya pernah ke Rambai Tujuh .... melalui Highway ... tak payah ikut Sayong.

Buka pagar Highway .... masuk ikut dewan.
    Tak perlu bayar TOL

Sekarang mungkin dah tutup jalan curi tu.

BalasPadam

www.SearchTruth.com

OMBAK RINDU

Jom skodeng

Majlis Graduasi Mrsm Slideshow: Maizah’s trip from Putrajaya, Selangor, Malaysia to Kampung Pondok Upih (near Georgetown, Pulau Penang) was created by TripAdvisor. See another Georgetown slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

MAJLIS GRADUASI NUR HADIRAH IZZATI

Hari Graduasi Dira Slideshow: Maizah’s trip to Bangi, Selangor, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Bangi slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.